Wednesday, August 24, 2011

BEING JUDGEMENTAL AINT COOL



Aku rase mual tetibe. Mual dengan sikap segelintir masyarakat kita. Menuduh orang tanpa berfikir. Menghakimi orang tanpa ade solid ground. Berprasangka buruk terhadap orang lain. Yang paling aku mual bile kau judge orang, hambur kata kata hina kat orang lain tanpa sedar bahawasanya diri kau tak semulia mane pon. Noktah.Jangan jadi bingai bile bace ayat masyarakat kite tu dan terus nak serang aku konon konon nye aku merendahkan bangsa sendiri. Weh, aku taip masyarakat. Tak khusus kepada mane mane kaum. Dan kalu kau terasa maknenye kau tergolong dalam golongan masyarakat yang memualkan tu.


 Aku bagus sangat ke nak beri pendapat aku sendiri? Mesti la tak. Tapi kau bagus sangat ke tak boleh terima pendapat orang laen? Cube jawab. aku cume terfikir kenapa perlu judgemental towards other people? Tak boleh ke kau berbaik sangka terhadap semua orang? Ke kau tak diajar sebegitu dan hidup kau dari kecil diajar supaya mencemuh orang laen?


 Situasi #1 : kau tak pandai sebab tu kau jahat dan taraf kau tak lebih dari debu. 
Demmm. Aku benci gile orang yang meletakkan taraf kebaikan orang tu melalui pelajarannye. Ini berdasarkan pengalaman aku bukan aku saje buat hasty generalization. Bagi aku, Tak semua orang yang genggam rekod pelajar cemerlang kat sekolah die tu baik dan tak semestinya orang yang selalu dapat kedudukan tercorot tu jahat. Macam mane segelintir masyarakat kite tu bole buat seandaian sebegitu rupe?pandai bodoh seseorang dijadikan kayu ukur untuk meletakkan taraf mereka. SALAH! Berilmu tak semestinya pandai. Bukan semua orang keluar saja die dari rahim ibunya terus berotak genius. Ade orang yang kurang dalam bahagian pelajaran. Tapi Allah tu maha adil,semua orang ade bahagian masing masing. Orang ni tak pandai tapi die akan ade kelebihan kat bahagian laen. 


 Situasi #2: dulu perangai kau tak baik dekat mata aku.sampai bile pon kau akan macam tu. 
Weh devil. Hah, ni yang aku nak keluar ayat tak berapa nak sopan bulan2 puase ni. kenapa sampai begitu sekali pransangka buruk korang dekat orang laen ni. mase lalu seseorang bukan penentu siapa dia akan jadi pada masa hadapan die. It doesn’t work that way, kawan kawan. Kalu die dah insaf ape salahnye kau embrace them and give them a second chance. It wont hurt you that much to do good deeds towards people. Allah will loves you more. Kan bagus membantu saudara sendiri untuk bangun berpijak dan bina batu asas yang baru?


 Jangan hakimi orang tanpa solid ground. Just because he doesn’t pass with flying colors in his exams you can throw your snide comments and insult. Just because his past was bad he will continue to be that way in the future. Just because you have good background, impressive education you can judge others. No you cant! Urban dictionary explains the best behind the meaning of judgemental,A way of making ones self feel better, by hurting others. Usually caused by closed mindedness, and a lack of manners. True! Orang yang akalnye tertutup dan hati hitam je selalu nak buat bende tak berfaedah macam ni. Kau tau tak ape effect kau dengan kata kata ala hakim kau yang tade isi tu? Kau buat orang laen rase rendah diri. Kau faham tak rase rendah diri tu macam mane? kau tak tau sebab kau tak rase. Jangan jadi bongkok dengan your own perspectives. Tak cool pon buat macam tu. It aint hot either.


 Allah bayar cash sekarang. Takde nak tangguh2. Kau sakitkan hati hamba-Nya yang laen, jangan hairan kalu die tarik satu satu nikmat dari kau. Allah hakimi hamba-Nya dari amal ibadat, dari perlakuan, dari hati budi seseorang. Bukan dengan tinggi mane pelajaran hambanya. Allah tak pernah letakkan pelajaran sebagai penentu mulia ke tidak seseorang tu. Andai insaf seseorang hamba tu diterima Allah, InsyaAllah dengan izin DIA syurga juga tempat-Nya. Sebab tu, Sungguhpun kau professor emeritus, kalu tade iman dalam dada, tak mulia mane pon kau kat mata DIA. 


Bile kite nak hakimi orang, letakkan diri kite di tempat orang tu. Bile bercakap, hear all the words that you speak. Because words can kill people. Believe me.


Being judgemental will show people how tactless you truely are.
TERIMA KASIH DAUN KELADI,DAH BACE KOMEN LAH ENTRY

No comments: